Bu Harita 2.4 Milyar Yıl Önce Dünyanın Nasıl Göründüğünü Gösteriyor

4.4 milyar yıl kadar önce, Dünya’nın bir okyanus dünyası olduğunu sanıyorduk. Geçen yıl yapılan araştırmalarla gezegendeki en eski kayalara bakılarak bu kısmen desteklendi. Ancak ilk arazi ortaya çıkmış olabileceğinden şimdi yeni bir çalışma önerildi. Nature dergisinde yayınlanan bu yeni çalışmada, Oregon Üniversitesi’nden İlya Bindeman liderliğindeki bilim insanları bir adım daha ileriye gitti. Dünya’nın ilk süper kıtası Kenorland’ın muhtemelen okyanustan yaklaşık 2.4 milyar yıl önce ortaya çıktığını söylediler. Ve bu durum gezegenimizi çarpıcı bir biçimde değiştirdi. Bindeman yaptığı açıklamada, “Büyük kıtaların ortaya çıkmasıyla, ışığın uzaya geri yansıyabileceği ve kontrolden çıkmış buzullaşmayı başlatabileceğine dair tahminlerimiz var.” dedi.

Bu Harita 2.4 Milyar Yıl Önce Dünyanın Nasıl Göründüğünü Gösteriyor

Dünyanın en yaygın tortul kayasında ve killi yapraktaşındaki kimyasal izleri inceledikten sonra bu sonuca vardılar. Killi yapraktaşındaki oksijen değişimine bakarak okyanustan ortaya çıkarken Dünya’nın kabuğunun kötü hava koşullarından aşınmaya maruz kaldığı tam zamanı belirlediler. Ve yaklaşık 2.4 milyar yıl önce, yeni toprakların hızla ortaya çıkmasıyla yeryüzündeki toplam toprak kütlesinin bugün gördüğümüzün yaklaşık üçte ikisi kadar olduğu düşünülüyor. Ayrıca Kenorland’ın gelişiyle gezegenimizin yüksek sıradağlarına ve platolarına ulaştığı zamanla örtüşüyor. Kabuğun sudan uzaklaşmak için kalın olması gerekiyordu, ancak Dünya yaşamı boyunca daha sıcakken, böylesine büyük toprak kütlelerini destekleyemedi.

Bu Harita 2.4 Milyar Yıl Önce Dünyanın Nasıl Göründüğünü Gösteriyor

Bindeman, “Verilerimiz bunun 2.4 milyar yıl önce katlanarak değiştiğini gösteriyor” dedi. ” Soğuk manto deniz seviyesinin üzerinde geniş arazileri destekleyebilirdi.” Bu toprak ortaya çıktığında sıcaklık onlarca derece daha fazla olurdu. Ancak, gezegeni soğutmak için toprak karbondioksiti emerdi. Aynı zamanda Dünya’yı daha yansıtıcı hale getirir , güneş ışınlarının fazlasının uzaya geri hareketine ve gezegeni daha fazla soğutarak sonunda ilk kar yağışına neden olurdu. Toprak oluşumu, 2.4 milyar yıl önce yaşamın su bazlı bakterilerden mantar ve bitkiler gibi toprağa bağlı şeylere dönüştüğü zamanlara denk geliyor.

Kaynak: http://www.iflscience.com/environment/this-map-shows-what-earth-looked-like-24-billion-years-ago/